ארבעה מיליון תיירים ב-2007? הכל תלוי במשרד האוצר

מאת מיקי גור

מדינת ישראל מצויה בימים אלה בשעת כושר המאפשרת לה לפתוח עידן חדש בתיירות ולהביא ארצה מיליוני תיירים מדי שנה.

רבות האינדיקציות לקיומה של שעת כושר זו:

מצעד ראשי המדינות שהגיעו לפתיחת המוזיאון החדש ביד ושם, אלפי חובבי הכדורגל האירים שהציפו את ת"א ולא היו מאושרים מהם, והכרזתו של הממשל האמריקאי כי הוא מבטל את קריאתו להימנע מביקור בישראל.

אלא שלפי כל הסימנים, הממשלה עומדת להחמיץ את ההזדמנות להעלות את ישראל על מפת התיירות העולמית.

תקציב התיירות ל-2005 הוא העתק דהוי של קודמו, תקציב האינתיפאדה, תקציב של ייאוש המנציח את המשך השפל בענף.

למשל, תוכניות העבודה של משרד התיירות מתמקדות עדיין בהבאתם של יהודים אורתודוקסים ונוצרים אוונגליסטים.

לפרסומה של ישראל בעולם מוקצה סכום מגוחך של 15 מיליון דולר.

מומחי תיירות בעולם טוענים כי לישראל פוטנציאל של 10 מיליון תיירים לשנה.

כשם שהלוויית האפיפיור דרבנה מיליונים להגיע לרומא, כך גם ארץ הולדתו של ישו יכולה למשוך אליה מיליונים.

ואולם אין מדובר רק בצליינים. ישראל אטרקטיווית ביותר לכל סוגי התיירים, החל בים סוף וים המלח וכלה בחיי הלילה של תל אביב.

מדינות רבות בעולם השכילו למצות את פוטנציאל התיירות שלהן. במצרים ביקרו ב-2004 יותר מ-8 מיליון תיירים, פי-חמישה מאשר בישראל.

גם מצרים ידעה פיגועי טרור, אך מקצועני הענף יודעים כי עולם התיירות הוא עולם דינמי בעל זיכרון קצר. ההתמדה במסעי שיווק ופרסום אגרסיוויים מניבה פירות ומשכיחה במהירות אירועים טראומתיים.

גם ללא תוספת השקעות וללא תקציבי ענק, ניתן להביא לישראל ארבעה מיליון תיירים כבר ב-2007.

אלה יביאו עמם יותר מ-5 מיליארד דולר וייצרו יותר מ-100 אלף מקומות עבודה. הרבה יותר יעיל מתוכנית ויסקונסין.

ככלל, נחוצה רפורמה מהפכנית בענף התיירות.

את התקציב ותוכניות העבודה של 2005 יש להשליך לפח.

למכירות ולפרסום יש להקצות 150 מיליון דולר במקום 15 מיליון.

יש להפריט את כל לשכות התיירות בחו"ל. במקום לשלוח עובדי מדינה ברוטציה, יש לגייס חברות פרסום וכרישי שיווק ולהפעילם על פי מדדי הצלחה.

זאת ועוד, הבאת מיליוני תיירים תסייע לקידום השלום יותר מכל הסכם.